Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto

Kirjaudu









Unohtuiko salasana?

Lasten aistiyliherkkyys

Jotta voisimme ymmärtää lasta ja itseämme paremmin, on hyvä tiedostaa se millaisia aistijoita olemme. Koemmeko meluisat tapahtumat ja ostoskeskukset miellyttävinä vai epämiellyttävinä? Pidämmekö rajusta liikunnasta vai rauhallisemmasta menosta? Pitääkö lapsi keinumisesta, liukumisesta ja kiipeilystä vai haluaako hän pitää jalkansa mieluiten visusti maan pinnalla? Pidämmekö lujasta rutistuksesta vai toisenlaisesta kosketuksesta? Ehkä lapsi ei pidä tietynlaisesta kosketuksesta ja esim. vaatteiden saumat, materiaalit ja laput ärsyttävät häntä. Ehkä hän ei pidä pukemisesta siksi, että se aiheuttaa liikaa epämiellyttäviä tuntoaistimuksia. Kenties hän hakee voimakkaita syvätuntoaistimuksia rauhoittaakseen ylikierroksilla käyvää hermostoaan ja törmäilee siksi tahallaan muihin, hakeutuu ahtaisiin paikkoihin, haluaa painia jatkuvasti tai keikkuu tuolillaan. Kenties hänen voimansäätelynsä on puutteellinen ja siksi hän halaa, koskettaa ja heittää palloa niin rajusti, että muut säikähtävät. Ehkä hän on äänille yliherkkä, eikä siksi pidä meluisista paikoista kuten ostoskeskuksista, ja saattaa jopa saada raivo- tai paniikkikohtauksen kuuloaistiin kohdistuvan ylikuormituksen, ja siitä johtuvan stressin seurauksena.

Aika ja paikka

Pe 21.2. ja 20.3.2020 klo 9.00–16.00 Oulu

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu opettajille, varhaiskasvattajille, kouluavustajille, fysio- ja toimintaterapeuteille, puheterapeuteille, psykologeille, psykoterapeuteille ja muille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville sekä erityislasten vanhemmille.

Kouluttaja

Sensoriseen integraatioon erikoistunut toimintaterapeutti, tanssi- ja liiketerapeutti, joogaopettaja ja
mindfulness-ohjaaja Katja Nikkanen

Katjalla on 20 vuoden kokemus terapiatyöstä lasten ja nuorten kanssa. Hän on vetänyt vastaavaa koulutusta menestyksekkäästi ja saanut poikkeuksetta hyvää palautetta.

Sisältö

Osa 1 pe 21.2.2020 klo 9.00–16.00  

  • Aistitoimintojen merkitys lapsen kehityksessä, oppimisessa, hyvinvoinnissa
  • Vestibulaariaisti, proprioseptiivinen aisti, tuntoaisti, kuuloaisti, näköaisti (haju ja maku lyhyesti)

Osa 2 pe 20.3.2020 klo 9.00–16.00

  • Aistiyliherkkyyksien havaitseminen, tunnistaminen ja niiden kanssa eäminen
  • Toiminnallisia, käytännöllisiä keinoja helpottamaan aistiyliherkkyyksistä kärsivien lasten arkea kotona, koulussa, koulussa, päiväkodissa ja terapiavastaanotolla

Molempien lähiopetuspäivien aikana opiskellaan sekä teoriaa, että tehdään kehollisia, käytännöllisiä harjoituksia, joiden tarkoitus on havainnollistaa teoriaopetuksen sisältöä ja auttaa teoriatiedon siirtämistä käytäntöön saman tien.

Ammatillinen keskustelu ja ajatuksenvaihto on tärkeä osa koulutuspäiviä.

Lähiopetuspäivien välissä tehdään kotitehtäviä, jotka puretaan toisen lähiopetuspäivän aikana. Kotitehtävät liittyvät aistitoimintojen mekaniikkaan ja mahdollisiin ongelmiin yliherkkyyksiä ajatellen. Näin kotitehtävät toimivat toisen lähiopetuspäivän alustuksena.


Lisätietoa:

  • Kouluttaja Katja Nikkanen, puh. 040 565 9804, katjakuunvalo@hotmail.com
  • Koulutussuunnittelija Eija Raatikainen, puh. 044 465 2202, eija.raatikainen@pohjois-pohjanmaa.fi

Hinta

280 € sisältäen koulutuksen ja sähköisen luentomateriaalin

Ilmoittautuminen

3.2.2020 mennessä Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopiston Oulun toimipaikkaan; koulutuksessa on rajoitettu osallistujamäärä

Ilmoittautuminen on sitova. Viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen tapahtuvasta perumisesta laskutetaan puolet kurssimaksusta. Mikäli perumista ei tehdä lainkaan tai peruminen/keskeyttäminen tehdään koulutuksen alkamisen jälkeen, laskutetaan koko kurssimaksu. Peruutus tulee tehdä aina kirjallisesti. Kurssimaksut ovat ulosottokelpoisia (L 632/1998, 24 §). Kesäyliopisto ei palauta maksuja.