Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto

Kirjaudu









Unohtuiko salasana?

Esimies, puheeksiotto ja hankalat tilanteet

Aika ja paikka

Pe 11.10.2019 klo 9.00–16.00 Oulu

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu esimiehille, projektipäälliköille ja muille johtamistehtävissä toimiville henkilöille.

Kouluttaja

FK, työyhteisökouluttaja, työnohjaaja, kirjailija Pirkko Heiske

Sisältö

Puheeksiotto ja keskusteluilmapiiri

  • yhteisö on ensisijaisesti työtä varten! Milloin kannattaa puhua, milloin ei?
  • miksi kiitos voi sekä ilahduttaa että hämmentää? Kiitoksen antamisen ja vastaanottamisen psykologiaa; esimerkkejä
  • moite voi tuntua loukkaavalta mutta myös arvostavalta! Moitteen esittämisen ja vastaanottamisen psykologiaa, esimerkkejä
  • miten muuttaa yhteisön ilmapiiri palautetta ja keskustelua edistäväksi?  
  • kriisitilanteet muokkaavat työyhteisön kulttuuria; esimiehen toimintamalli ratkaisee!

Hankalat asiat puheeksi; valmistautuminen

  • mitä oikeastaan haluat sanoa? Miten havainnollistaa asia esimerkein?
  • millä sanoilla aloittaa? Onko pyydettävä ettei tule keskeytetyksi?
  • miten suhtaudut keskustelukumppaniisi? Omien motiivien tunnistaminen
  • miten päästä yli omasta ärtymyksestä, tavoittaa hyväntahtoinen asennoituminen?
  • miten luoda arvostava ja turvallisuutta luova ote keskustelutilanteeseen?
  • esimerkkejä

Keskustelun kulku ja ratkaisu

  • hyvä kuuntelu ratkaisun ehtona; kuuntelemisen eri tasot
  • tee rehti ja hyväntahtoinen tulkinta; miksi toinen osapuoli toimii kuten toimii?
  • ymmärtämisen ja mielekkään muutoksen vaatiminen sopivat yhteen
  • miten toinen osapuoli voi reagoida? Reaktioihin valmistautuminen
  • ratkaisusta ja jatkosta sopiminen: kuka ratkaisun tekee? Tilan antaminen, ratkaisun vaatiminen
  • konkreettiset, pienimuotoiset ja aikataulutetut ratkaisut
  • miten antaa käytännön apua hankalan tilanteen eri osapuolille
  • miten seurata sopimuksen noudattamista?

Latautuneiden ongelmien käsittely työyhteisössä

  • nykytilanteiden ymmärtämien niiden syntyhistorian avulla
  • nykyisten toimintatapojen arviointi; kannattaako muuttua? Tulevaisuusnäkökulma nykyisyyteen
  • ei syyttelyä eikä rangaistusta, vaan oikeus etsiä uutta toimintatapaa; uutta konstruoiva ote käytännössä
  • loukkaantumisen ja ”koston” psykologiaa
  • esimerkkejä, mahdollisuus keskusteluun

Röyhkeys, huonot käytöstavat ja rajattomuus työntekijän/työyhteisön/toimintaympäristön ongelmana

  • mikä on epäasiallista käytöstä, mikä hyvää itsetuntoa, mikä vinoutunutta?
  • miten tarttua röyhkeyteen ja rajattomuuteen?
  • mahdollisuus keskusteluun ajankohtaisista tilanteista

Kiusanteko eroaa epäasiallisesta käytöksestä

  • kiusaaminen ”systeeminä”, jota eri osapuolet ylläpitävät / sallivat
  • miten purkaa epäasiallinen käytös ennen kuin se kehittyy kiusanteoksi?
  • kuka kiusaa ja ketä? ”Kiusaamissysteemin” purkaminen

Lisätietoa: koulutussuunnittelija Eija Raatikainen, puh. 044 465 2202, eija.raatikainen@pohjois-pohjanmaa.fi

Hinta

150 € sisältäen koulutuksen, luentomateriaalin ja kahvitarjoilut

Ilmoittautuminen

23.9. mennessä Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopiston Oulun toimipaikkaan; koulutuksessa on rajoitettu osallistujamäärä

Ilmoittautuminen on sitova. Viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen tapahtuvasta perumisesta laskutetaan puolet kurssimaksusta. Mikäli perumista ei tehdä lainkaan tai peruminen/keskeyttäminen tehdään koulutuksen alkamisen jälkeen, laskutetaan koko kurssimaksu. Peruutus tulee tehdä aina kirjallisesti. Kurssimaksut ovat ulosottokelpoisia (L 632/1998, 24 §). Kesäyliopisto ei palauta maksuja.